Brukerveiledninger

OBS: Vær oppmerksom på at alt av installasjon må gjøres på utsiden av server.

Oppsett av OneDrive og SharePoint

Hva er OneDrive?
OneDrive er navnet på filområdet og programmet som synkroniserer filene deres som ligger i skyen ned til PC (og eksternt skrivebord).

Hva er SharePoint?
SharePoint er navnet på fil-«biblioteket» som organiserer filene deres og gir en masse ekstra funksjoner, som nyhetene på forsiden på JDK Regnskap SharePoint

Vi bruker navne OneDrive og SharePoint litt om hverandre, så når vi snakker om OneDrive og SharePoint, så snakker vi om filområdet deres i skyen.

Installasjon av OneDrive

Installasjon av OneDrive

Denne delen gjelder kun for deres egen PC utenfor det eksterne skrivebordet. På det eksterne skrivebordet er OneDrive allerede installert for alle brukere. 

1. Åpne Windows Start-Menyen nederst til venstre og søk etter «OneDrive»
Er det installer, vil det dukke opp ett resultat som ser slik ut: 

Installasjon av OneDrive

2. Er OneDrive ikke installert, gå til denne siden for å laste ned OneDrive klienten: Last ned OneDrive-klienten for Windows og start OneDrive installasjonsfilen.

3. Programmet vil automatisk installeres og startes av seg selv etter installasjonen.

4. OneDrive er nå installert og vi kan gå videre til innlogging og tilkobling av filområder 

Pålogging OneDrive

Pålogging OneDrive

Pålogging og tilkobling av filområder.

Etter OneDrive programmet har startet, må vi først logge inn. Nederst til høyre skal det nå ligge ett grått sky-ikon. 

Inne på det eksterne skrivebordet vil det kun være nødvendig å logge inn i OneDrive klienten. Alle filområder skal automatisk være tilkoblet der. Dersom dere ønsker å koble til OneDrive utenfor det eksterne skrivebordet må vi manuelt koble til filområdet. 

1. Trykk på sky-ikonet en gang så vil OneDrive be deg logge inn. Trykk «Logg på».

2. Logg på med epost kontoen din og passord som hører til.

3. Blir det spurt om «Personlig» eller «Jobb eller skole» konto, velg «Jobb eller skole» 

4. Gjør du dette på din lokale PC, vil den spørre om hvor OneDrive mappen skal legges. Vi anbefaler å la den stå som den er. Velg neste for å gå videre.

5. Les gjennom den korte OneDrive brukerveiledningen som kommer opp og velg neste og til slutt «Senere» knappen.

6. Du er nå ferdig logget inn! Har du utført dette inne på det eksterne skrivebordet, skal alle mappene og filområdet være koblet til automatisk i filutforskeren. Trykk på «Åpne OneDrive mappen min».  

Eksternt skrivebord brukere kan gå videre til neste seksjon. Videre oppsett på egen PC trenger noen få steg til.

Synkronisering av filområder

Synkronisering av filområder

7. Logg inn med epost og passord på JDK Regnskap SharePoint nettsiden .

8. Etter å ha logget inn, velg filområdet som ønskes å koble opp mot PCen. Alle filområder vil alltid være synlige i listen øverst på siden: 

9. I dette tilfellet bruker vi «Kunder Filområde som eksempel. Trykk på denne koblingen.

10. Her ligger alle filer og mapper som tilhører «Kunder» området. For å få disse synlig på PCen, må synkronisere området. Trykk på «synkroniser» knappen i listen. 

11. Det vil dukke opp en beskjed i nettleseren som spør om tillatelse å åpne OneDrive. Huk av på «Tillat alltid» og deretter «Åpne» knappen.

12. Da er filområdet koblet til og skal nå være synlig i filutforskeren. Mappen har lagt seg under «JDK Regnskap AS» og «Kunder – Dokumenter» mappen: 

Legg merke til at det ligger to mapper som heter «JDK Regnskap AS» med to forskjellige ikoner 

Det øverste ikonet betyr at det er ett fellesområde, hvor det ligger delte filer med alle som er medlem av tilhørende gruppe. I dette tilfellet, Kunder Filområde gruppen. 

Det nederste ikonet (skyen) er ditt eget filområde, som ikke er delt med noen andre. Det er kun deg selv som har tilgang til denne mappen. Her vil deres egne filer ligge, med skrivebordet, mine dokumenter og mine bilder inkludert. Det betyr at dere har muligheten til å lagre alle deres egne filer i ett eget område, og ha dem tilgjengelig på nettet fra alle deres enheter. 

Tilkobling til eksternt skrivebord i Azure

Det finnes to måter å koble seg til det eksterne skrivebordet i Azure på: 

 Vi anbefaler å alltid bruke «Remote Desktop» klienten dersom dere har muligheten. 

Installasjon av "Remote Desktop" klienten

Installasjon av «Remote Desktop» klienten 

1. Last ned Remote Desktop klienten fra Microsoft her: Microsoft Remote Desktop.

2. Åpne installasjonsfilen og følg veiviseren. Her er det bare å trykke neste og neste.

Oppsett/ålogging "Remote Desktop" klienten

Oppsett/pålogging av «Remote Desktop» klienten 

4. Når programmet har startet opp vil du få opp to valg, «Abonner» og «Abonner med URL-adresse». I dette tilfellet, velger vi «Abonner» 

5. Du vil få opp ett nytt vindu som etterspør en Microsoft konto. Dette er din epost konto. Logg inn med epost og passordet ditt og velg neste.

6. Får du spørsmål om «Jobb- eller skolekonto» eller «Personlig konto» velger dere «Jobb- eller skolekonto».

7. Etter passordet er tastet inn, vil det bli spurt om å «Forbli pålogget i alle appene dine». Trykk på den blå teksten «Nei, bare pålogging til denne appen».

8. Nå skal du være ferdig innlogget og kunne logge deg inn på det eksterne skrivebordet.

9. Hvis du ønsker at det eksterne skrivebordet bruker alle skjermene du har koblet til, så er du ferdig og kan dobbeltklikke på «Eksternt Skrivebord» ikonet i listen din! 

10. Ønsker du kun å ha det eksterne skrivebordet på en eller spesifikke skjermer, høyre klikke på «Eksternt Skrivebord» snarveien i listen din, og velg «Innstillinger».

11. Deaktiver «Bruk standardinnstillinger» i menyen som kommer opp på høyre siden.

12. Under «Skjermkonfigurasjon» velg «Enkel visning» hvis du vil ha den på kun 1 skjerm. Eller «Velg skjermer» om du har 3 eller fler skjermer, og ønsker den kun på noen av skjermene.

13. Gratulerer, du har nå satt opp tilkoblingen til det nye eksterne skrivebordet ferdig! 

Legge til e-post signatur

E-post signaturen deres vil ikke automatisk bli hentet inn på det eksterne skrivebordet første gang dere logger inn, så dette må legges til på nytt ved første pålogging.

Den enkleste måten å legge til e-post signaturen på nytt er å hente den ut fra en tidligere sendt epost i mappen «Sendte Elementer».  

Legge inn e-post signatur

Legg inn e-post signatur

1. Finn frem en sendt epost som inneholder din signatur og marker den med pekeren din og kopier teksten.

2. Åpne en ny e-post.

3. Deretter velger du signatur knappen i den øverste menyen og velg «Signaturer…» 

4. Velg å lage en ny signatur ved å trykke på «Ny» knappen, og lim inn signaturen du kopierte fra e-posten tidligere i det store tekst-feltet.

5. Til slutt, på høyre siden kan dere velge om signaturen skal automatisk legges til ved nye e-poster og ved svar/videresendinger. Velg den nye signaturen her som dere ønsker og trykk OK nederst til høyre.

Kontakt oss

For mer informasjon eller bestilling av våre produkter og tjenester, kontakt oss.