FAQ Migrering av Ice.net mobilkunder » Provendo.no
FAQ Migrering av Ice.net mobilkunder » Provendo.no
19151
page,page-id-19151,page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-5.8,wpb-js-composer js-comp-ver-4.3.4,vc_responsive
 

Sim Bytte

Våre eksisterende mobilkunder på Ice.net skal bytte SIM-kort. På denne siden har vi samlet informasjon og ofte stilte spørsmål, som kan hjelpe deg når du skal i gang med ditt nye SIM-kort.

Hvorfor må jeg bytte sim kort?

For at du skal kunne få glede av nye løsninger og vårt fremtidige 4G-nett er det viktig at du har siste generasjon SIM-kort. Alle våre kunder skal utstyres med nytt SIM-kort, så vi er sikre på å kunne levere nye spennende løsninger, i god kvalitet.

 

Jeg har mistet/finner ikke sim kortet, hva gjør jeg?

Ta kontakt med telefoniansvarlig i din bedrift.

 

Behøver jeg  bytte til det nye sim kortet?

Ja, du må bytte SIM-kort for at telefonen din skal fungere. Telefonnummer, abonnement og pris vil være det samme som før.

 

Kan jeg beholde det samme telefonnummeret?

Ja, du beholder det samme telefonnummeret.

 

Kan jeg bytte sim kortet når jeg er i utlandet?

Ja, det er uproblematisk å bytte SIM-kortet i utlandet. Skulle du ha du problemer med innstillinger på data og MMS kan du se hvordan det legges inn manuelt i tekstboksen «Data- og MMS-innstillinger».

 

Jeg kommer ikke inn på Min Side etter jeg byttet SIM kortet?

Trykk på «Glemt passord» for å få tilsendt nytt passord på SMS.

 

Kan jeg begynne å bruke det nye SIM kortet med engang jeg får det?

Nei, det nye SIM-kortet skal ikke tas i bruk før dato og klokkeslett du får oppgitt pr. brev.

 

Kan jeg bytte PIN kode til det jeg hadde tidligere?

Ja, du kan endre PIN-koden etter at du har byttet SIM kort.

 

Må jeg bytte PIN/Passord i SMART Tale klientene når jeg har byttet SIM koret?

Nei. PIN/Passord fra gammel løsning skal fungere etter SIM-bytte.

 

Jeg benytter SMART Tale klient og Sentralbord. Må jeg foreta meg noe etter jeg har byttet SIM kort?

Nei, SMART Tale Klient (Ice apps) og SMART Tale Sentralbord (java) skal fungere uten ekstra tilpasninger.

 

Det står LTE i displayet, hva betyr det?

Det betyr at du har 4G-dekning. LTE er det samme som 4G (Long term evolution). På iPhone aktiveres 4G ved å:

  1. Gå til innstillinger
  2. Velg Mobilnett
  3. Velg Mobildatavalg
  4. Tale og data, her aktiverer du LTE (4G)

På Android-telefoner aktiveres 4G automatisk og man behøver ikke foreta seg noe.

 

Jeg får ikke aktivert tjenesten «Delt internett» på iPhone.

  • Gå til Innstillinger, velg Mobilnett, velg Mobildatavalg, Mobildatanettverk, i feltet APN tastes inn ice.net.
  • Gå tilbake til Innstillinger og sjekk at tjenesten «Delt internett» er tilgjengelig. Den skal ligge under punktet «Mobilnett». Det kan ta et par minutter før den vises på telefonen.

 

Hvorfor fungerer ikke nummeret til talepostkassen som ble opplyst i SIM-folderen?

Det er dessverre en trykkfeil i SIM-folderen. Nummeret til talepostkassen er endret. Nytt nummer er: (+47) 46510000

Skjermbilde 2016-08-16 kl. 13.55.15

BankID

Ditt nye SIM-kort er klargjort for BankID. Benytter du BankID på mobilen, må du av sikkerhetshensyn bestille ny tilgang i nettbanken din. Deretter kan du fortsette å bruke bank på mobil som tidligere og tjenesten vil fremdeles være gratis i Norge.

Her kan du se hvordan du går frem for å bestille ny tilgang:

Skjermbilde 2016-08-16 kl. 13.55.23

PIN- og PUK-kode

PIN-koden og PUK-koden finner du på baksiden av plastkortet som SIM-kortet var festet til. Når du får nytt SIM-kort får du også en ny SIM-PIN-kode. Denne kan du endres, du kan se hvordan i brukerveiledningen på din telefon eller i våre instruksjonsfilmer her på siden.

Dersom du har tastet feil PIN-kode tre ganger blir SIM-kortet blokkert og krever PUK-kode. PUK-koden finner du på Min Side eller på plastholderen til SIM-kortet. Du kan også få tilsendt PUK-kode ved å kontakte Kundeservice på telefon 08200 eller via vårt kontaktskjema. På de fleste mobiltelefoner tastes PUK-koden inn direkte. Det er imidlertid noen mobiltelefoner som krever følgende inntastning: ** 05 * PUK-kode 1 * ny PIN-kode * gjenta ny PIN-kode #

Skjermbilde 2016-08-16 kl. 13.55.31

Min Side

Etter at du har tatt i bruk det nye SIM-kortet må du aktivere nytt passord på Min Side, slik at du kan administrere abonnementet ditt som tidligere.

Min Side-app

I Min Side-appen kan du sjekke forbruk, databruk i utlandet, endre innstillinger og du kan også finne nyttig informasjon, selv når du er offline.

Skjermbilde 2016-08-16 kl. 13.55.39

Talepostkasse

Nytt SIM-kort innebærer at din gamle talepostkasse forsvinner. Gamle beskjeder slettes og du må lese inn din personlige melding på nytt. Leser du ikke inn en personlig melding får du automatisk et standard personsvar i din talepostkasse.

Første gang du ringer din talepostkasse blir du bedt om å opprette PIN-kode til din talepostkasse, PIN-kode er obligatorisk og du lager den selv. NB! Nummeret til talepostkassen som er oppgitt i SIM-folderen er feil, har du behov for å ringe talepostkassen er nummeret (+47) 46510000. Her kan du lese av dine mottatte talebeskjeder, samt endre oppsett av funksjoner. Du kan se funksjoner og hvordan du setter opp talepostkassen her.

Skjermbilde 2016-08-16 kl. 13.55.46

Har du problemer med mobildata, forsøk først å sende SMS med kodeord ALL til 8530. Hvis dette ikke fungerer må du legge inn innstillinger manuelt.

Slik går du fram for å sette opp data og MMS-meldinger på iPhone:

  • Gå til Innstillinger.
  • Velg Mobilnett.
  • Velg Mobildatavalg. (Før du går videre, sjekk at LTE (4G) er aktivert under «Tale og data». Da kan du motta 4G-dekning.)
  • Velg Mobildatanettverk.

Fyll inn følgende:

MOBILDATA

Under MOBILDATA skal APN-feltet være fylt inn med ice.net og de andre feltene skal være blanke.

MMS

For å sette opp MMS-innstillinger skal du fylle ut:

  • APN: mms.ice.net
  • MMSC: mms
  • MMS-proxy: 10.10.10.10
  • Slå av og på telefonen for å implementere endringene

De andre feltene her skal være blanke. Skulle det ikke fungere, velg «Nullstill innstillinger» og fyll inn feltene igjen. Hvis MMS ikke fungerer etter du har vært i utlandet eller du har oppgradert telefonen din, kan du måtte legge inn innstillinger for MMS på nytt.

Her kan du se hvordan det ser ut på telefonen.

I UTLANDET

I utlandet må «Dataroaming» aktiveres hvis du ønsker å bruke mobildata. Her kan du se hvordan det ser ut på telefonen.

DELT INTERNETT

APN-feltet skal fylles inn med ice.net
De andre feltene skal være blanke.

Slik går du fram for å sette opp data og MMS-meldinger på Android-telefoner (Samsung): (Det vil være variasjoner i fremgangsmåten, og du vil finne en nøyaktig veiledning for din telefonmodell i brukerveiledningen til din telefon). Har du problemer med mobildata, forsøk først å sende SMS med kodeord ALL til 8530. Hvis dette ikke fungerer må du legge inn innstillinger manuelt.

  • Gå til Innstillinger
  • Velg Mobilnett
  • Velg Tilgangspunktnavn

Velg «Legg til» og fyll inn følgende:

MOBILDATA
  • Navn: ice.net
  • APN: ice.net
  • APN-type: default,supl
MMS

Velg «Legg til» og fyll inn følgende:

  • Navn: mms.ice.net
  • APN: mms.ice.net
  • Brukernavn: mms
  • MMSC: http://mms
  • MMS-proxy: 10.10.10.10
  • MMS-port: 80
  • Apn-type: mms

De andre feltene skal være blanke.

Når du er i utlandet, kan det hende at innstillingene slettes og de må tastes inn på nytt hvis du ønsker å sende MMS i utlandet. Vi jobber med å finne en løsning, så innstillingene oppdateres automatisk.

Se hvordan du enkelt oppdaterer dette her

Windows Phone 10

Slik går du frem for å sette opp data og MMS-innstillinger på Windows Phone 10.

Manuelt oppsett av data:

  1. Gå til hovedmeny, velg Innstillinger
  2. Velg «Nettverk og trådløst»
  3. Velg «Mobiltelefon og SIM-kort»
  4. Velg SIM-innstillinger
  5. Velg «Legg til internett APN» i feltet «APN» fyller du inn: ice.net (hvis det ikke allerede ligger der).
  6. For å sikre at du har data husk å huke av for «Bruk dette tilgangspunktet for APN For LTE….» og «Bruk denne profilen»

Manuelt oppsett av MMS:

  1. Gå tilbake til «SIM-innstillinger»
  2. Velg «Legg til MMS-APN» i feltet «APN» fyller du inn: mms.ice.net (hvis det ikke allerede ligger der).
  3. Velg «rediger MMS-APN»
  4. I feltene «Profilnavn» og «APN» fyller du inn: mms.ice.net
  5. I feltet «proxy server» fyller du inn: 10.10.10.10
  6. I feltet «proxy port» fyller du inn: 80
  7. I feltet «MMSC» fyller du inn: http://mms/
  8. I feltet «MMSC port» fyller du inn: 80

Windows Phone 8.1

Slik går du frem for å sette opp data og MMS-innstillinger på Windows Phone 8.1.

Manuelt oppsett av data:

  1. Gå til hovedmeny, velg Innstillinger
  2. Velg «mobilnettverk + SIM-kort»
  3. Aktiver «Manuelt Internett APN»
  4. Velg «rediger internett-APN»
  5. I feltet «APN» fyller du inn: ice.net

Manuelt oppsett av MMS:

  1. Gå tilbake til «Mobilnettverk + SIM-kort»
  2. Velg «rediger MMS-APN»
  3. I feltene «Profilnavn» og «APN» fyller du inn: mms.ice.net
  4. I feltet «WAP gateway» fyller du inn: 10.10.10.10
  5. I feltet «Port for WAP gateway» fyller du inn: 80
  6. I feltet «MMSC» fyller du inn: http://mms/
  7. I feltet «MMSC port» fyller du inn: 80

Windows Phone 8.0

Slik går du frem for å sette opp data og MMS-innstillinger på Windows Phone 8.0.

Manuelt oppsett av data:

  1. Gå til Innstillinger
  2. Velg Tilgangspunkt
  3. Velg +
  4. I feltet «Navn på tilgangspunktnavn» fyller du inn: ice.net

Manuelt oppsett av MMS:

  1. Gå til Innstillinger
  2. Velg Tilgangspunkt
  3. Velg +
  4. I feltet «Navn på tilgangspunktnavn for MMS» fyller du inn: mms.ice.net
  5. I feltene «Profilnavn» og «APN» fyller du inn: mms.ice.net
  6. I feltet «proxy server» fyller du inn: 10.10.10.10
  7. I feltet «proxy port» fyller du inn: 80
  8. I feltet «MMSC-adresse» fyller du inn: http://mms/
Skjermbilde 2016-08-16 kl. 13.55.54

Mobil Bedrift

Det vil ikke være noen endringer i oppsettet av Mobil Bedrift. Dette gjelder personlig oppsett i forbindelse med køtildeling, skills, anropsinnstillinger, fraværsassistent med mer, samt systeminnstillinger som hovednummerløsning, åpningstider, ventemusikk osv.

OBS! Tjenesten får nye nummer:
47915001 for å spille inn talemelding endres til 46515001
47915000 for logge inn i køer endres til 46515000

SMS til 5000 for å logge inn og ut av køer forblir det samme.

NOEN AV DE SOM HAR VALGT OSS